Ściana tekstu na slajdzie prezentacji nigdy nie wygląda dobrze. Co więcej, sprawia, że słuchacze koncentrują się przede wszystkim na czytaniu, a nie słuchaniu tego, co prelegent ma do powiedzenia. Ile więc tekstu należy umieścić na slajdzie, by prezentacja była atrakcyjna w odbiorze? Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych – ile tekstu powinien zawierać slajd? Generalna zasada tworzenia
Ściana tekstu na slajdzie prezentacji nigdy nie wygląda dobrze. Co więcej, sprawia, że słuchacze koncentrują się przede wszystkim na czytaniu, a nie słuchaniu tego, co prelegent ma do powiedzenia. Ile więc tekstu należy umieścić na slajdzie, by prezentacja była atrakcyjna w odbiorze?
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych – ile tekstu powinien zawierać slajd?
Generalna zasada tworzenia prezentacji brzmi: im mniej tekstu, tym lepiej. Jeśli możesz zastąpić tekst obrazkiem, zrób to. Twoi słuchacze z pewnością to docenią. Odpowiednio dobrana ilustracja jest bowiem w stanie przekazać więcej niż tysiąc słów. Poza tym jest łatwiej przyswajalna dla mózgu.
Zgoła inny jest odbiór slajdu przeładowanego tekstem. Wywołuje on wśród słuchaczy tzw. wysilenie poznawcze. W efekcie mają oni wrażenie, że ich mózgi pracują na najwyższych obrotach. Odbiorcy tak zaserwowanej treści szybko się męczą, a w konsekwencji tracą koncentrację i zainteresowanie Twoim wystąpieniem.
Nie zawsze jednak całkowita rezygnacja z tekstu jest możliwa. Jak więc rozplanować treści, by utrzymać uwagę słuchaczy? Zasadniczo przyjmuje się, że tekst na slajdzie powinien mieścić się w 8-10 linijkach, przy czym niezwykle ważną kwestią jest prawidłowy dobór wielkości czcionki. Tekst zapisany drobnym maczkiem odpada. Najlepiej sprawdza się czcionka o dość dużym rozmiarze, np. 24 pkt. Ułatwia ona percepcję treści. Dzięki odpowiedniej wielkości treść będzie widoczna nawet z najdalszego kąta sali konferencyjnej.
Choć nie jest to zalecane, czasem zdarzają się odstępstwa od powyższej reguły. Żeby zachować czytelność tekstu, należy go podzielić na akapity lub kolumny. Można również zwiększyć wielkość interlinii pomiędzy poszczególnymi wersami.
Ile tekstu na slajdzie? Zasada 1-7-7
W zaprojektowaniu odpowiedniej ilości tekstu na slajdzie pomocna może okazać się zasada 1-7-7. Oto jej podstawowe założenia:
- jeden slajd = jedna myśl,
- maksymalnie siedem punktorów na jednym slajdzie,
- maksymalnie siedem słów w jednym wersie.
Zgodnie z tą zasadą, umieszczony na slajdzie tekst powinien składać się z haseł, a nie rozbudowanych akapitów. Slajdy z punktorami są przydatne zwłaszcza w przypadku wyszczególniania parametrów konkretnego produktu czy też tworzeniu listy obowiązków. Nie warto jednak ich nadużywać, bo szybko znudzą się odbiorcom.
Slajdy mają służyć przede wszystkim słuchaczom, nie Tobie. Jeśli obawiasz się, że zapomnisz, o czym chcesz powiedzieć, nie umieszczaj dużej ilości tekstu na slajdzie, a skorzystaj z narzędzia notatek, które udostępnia program Power Point. Wpisz tam wszystko, co chcesz, laptop ustaw przed sobą, a prezentację w widoku prezentera. Twoi słuchacze nawet się nie domyślą, że zerkając na laptopa, korzystasz z notatek. To świetne narzędzie dla osób początkujących lub tych, którzy stresują się wystąpieniami.
Tekst w prezentacji – na co jeszcze zwrócić uwagę?
Podczas tworzenia prezentacji multimedialnych należy również unikać długich i wielokrotnie złożonych zdań. Krótkie są łatwiejsze w odbiorze i lepiej zapadają w pamięć. Wskazane jest również wyrównanie tekstu do lewej strony lub jego wyjustowanie. Nie zaleca się natomiast wyrównywania treści do prawej strony. Sprawia to, że są one mniej czytelne. Wymagają również od odbiorcy większego skupienia.
Jeśli treść jest ważniejsza niż grafika, tekst umieść na początku slajdu lub po lewej stronie slajdu, a obrazek poniżej tekstu lub po prawej stronie. Wówczas treść bardziej zaangażuje odbiorcę niż obiekt graficzny.
Żeby tekst na slajdzie był atrakcyjny w odbiorze, warto zadbać o odpowiedni rodzaj czcionki. Najlepiej sprawdzają się fonty proste, pozbawione ozdobników. To takich zaliczyć można Arial. Drugą najchętniej wybieraną czcionką jest Times New Roman – klasyczna czcionka szeryfowa bez wielu ozdobników.
Czytelność tekstu można również zwiększyć za pomocą kontrastu. W tym celu wykorzystać można inwersję kolorów liter i tła. Jasny tekst na ciemnym tle i odwrotnie ciemny tekst na jasnym tle doda treści wyrazistości. Sprawi również, że będzie ona dobrze widoczna nawet z najdalszego kąta sali.